KNAW Repository

Onderwijstrajecten van de tweede generatie: een vergelijkende sequentieanalyse

Valk de, H.A.G. and Baysu, G. (2011) Onderwijstrajecten van de tweede generatie: een vergelijkende sequentieanalyse. In: Goede bedoelingen in het onderwijs: kansen en missers, (pp. 51-80).

[img]
Preview
PDF - Accepted Version
12Mb

Official URL: http://www.aup.nl/do.php?a=process_visitor_search_form&b=zoeken

Abstract

In deze bijdrage beschrijven en verklaren we onderwijstrajecten van kinderen met een migrantenherkomst. Daarvoor gebruiken we data uit de survey The Integration of the European Second Generation (TIES, 2007/2008), die voor ons onderzoek beperkt worden tot vijf Europese steden in drie landen. Onze totale steekproef omvat 3500 jongeren tussen de 18 en 35 jaar van de tweede generatie van Turkse en Marokkaanse herkomst alsmede autochtone jongeren. We passen in eerste instantie sequentieanalyse en clusteranalyse toe om inzicht te geven in onderwijstrajecten die we middels multivariate analyse verder trachten te verklaren.Allereerst maken we een vergelijking van de onderwijstrajecten van de tweede generatie en autochtone jongeren en worden de belangrijkste paden door het onderwijs beschreven.Ten tweede bekijken we hoe en in welke mate deze paden verschillend zijn in de verschillende bestudeerde steden/landen.En ten derde verklaren we de gevolgde onderwijspaden door kenmerken van het individu, de familie en het bredere sociale netwerk te bestuderen. Onze resultaten laten zien, dat onderwijspaden zeer divers zijn en nog meer in de meer gestratificeerde onderwijssystemen. De tweede generatie allochtonen volgt vaker niet-academische alsmede kortere onderwijspaden dan het geval is voor autochtone jongeren. De ongelijkheid die bestaat in de schooltrajecten van autochtonen en de tweede generatie blijken echter op verschillende momenten in de schoolcarrière vorm te krijgen in de diverse landen. Naast individuele en ouderlijke kenmerken zijn bredere sociale netwerken, zowel binnen als buiten de familie, cruciaal voor de verklaring van de gevolgde onderwijspaden.

Item Type:Chapter/Part of Book
Institutes:Ned. Interdisc. Demografisch Instituut (NIDI)
ID Code:9934
Deposited On:08 Dec 2011 01:00
Last Modified:31 Jan 2012 16:12

Repository Staff Only: item control page